Obrazovni pluralizam kao brana od ideoloških utjecaja

31/05/2024

Obrazovni pluralizam kao brana od ideoloških utjecaja predstavlja sve važniju temu.

Nastavno na vijesti koje su (pored ostalog) objavili tportal.hr i jutarnji.hr, hrvatski think tank Centar za javne politike i ekonomske analize ističe kako podržava obrazovni pluralizam, s obzirom da zagovara konzervativno liberalne odnosno liberalno konzervativne javne politike. Naime, CEA zagovara individualne slobode, slobodno tržište, privatizacije, ekonomske slobode i vjerske slobode, a među njima i školske vaučere.

Nikako ne smatramo da se radi o izdvajaju djece iz odgojno-obrazovnog sustava, ukoliko se roditelji ne slažu s vrijednostima koje promovira javni školskih sustav, odnosno ukoliko odabiru privatne i vjerske škole.

Jasne ustavne odredbe

Naime, prema članku 64. Ustava Republike Hrvatske, roditelji imaju slobodu odlučivanja o odgoju djece. Tim više, odgovorni su djeci osigurati pravo na potpun i skladan razvoj osobnosti. Članak 67. predviđa osnivanje privatnih škola, a članak 41. osnivanje vjerskih škola i učilišta, što je vezano i uz članak 49. u pogledu poduzetničkih i tržišnih sloboda. Prema članku 22. čovjekova je osobna sloboda nepovrediva, a slijedom toga, prema članku 40. jamči se sloboda savjesti i vjeroispovijesti.

Sloboda roditelja

Dakle, više ustavnih odredbi nedvosmisleno jamči slobodu pojedinaca i roditelja, što uključuje pravo odgajanja djece prema obiteljskim vrijednostima. Ukoliko takve vrijednosti ne bi bile dio javnog obrazovnog sustava, i neovisno o tome, roditelji ionako imaju pravo odluke o privatnim i vjerskim školama, pod uvjetom poštivanja jasnih obrazovnih standarda.

Radikalne ideologije

U tom smislu, suprotno od onoga što se navodi, nikako se ne radi o ideološkoj revoluciji, instrumentalizaciji djece, radikalizaciji društva, niti o pokušajima osporavanja pravo na institucionalno obrazovanje djece i redovito školovanje.

Tim više, sve su češći pokušaji uvođenja radikalnih ideologija i vrijednosnog jednoumlja u obrazovne sustave, što vidimo u Sjevernoj Americi i Europi. Hrvatska na vrijeme treba zaustaviti upravo takve pokušaje koji potiču instrumentalizaciju djece i radikalizaciju društva, nametanje vrijednosti i svjetonazora pod pritiskom interesnih skupina, osporavajući pritom pravo na normalno institucionalno obrazovanje djece. Zaustavljanje takvih pokušaja je bitno kako ne bi bilo potrebe interveniranja roditelja radi oslobađanja svoje djece od ideološke instrumentalizacije koja definitivno ne predstavlja Fair play za najranjiviji dio svih društava.

Čuvati nasljeđe liberalne demokracije

U tom smislu, radikalne ideologije predstavljaju prijetnju građanskom društvu i temeljnim vrijednostima liberalne demokracije koje su se izgrađivale kroz više stoljeća. Suprotno uvriježenim predodžbama i dojmovima, koje olako pozivaju na „inkluzivnost“, upravo te vrijednosti liberalne demokracije bitno počivaju na inkluzivnom odnosu nasljeđa zapadnog kršćanstva i prosvjetiteljstva. Nažalost se ta veza sve više dovodi u pitanje.

Poticati inkluzivnost

U tom smislu, važno je poticati stvarnu inkluzivnost i pluralizam odabira u istinski otvorenom društvu. Zato CEA podržava sve dionike koji zagovaraju smjer javne politike u smislu više slobode i odgovornosti pojedinaca, roditelja odnosno obitelji.

Povezani članci

Dezinformacije će produljiti vladavinu terorizma

9 years of the Three Seas Initiative

CEA at the 33rd Economic Forum in Poland

ESG panel – Ideološki rizici kao druga strana ESG-a

Newsletter

Pratite nas!

Predloženi članci

Newsletter

Pretplatite se na naš newsletter.
Subscribe to our newsletter.