Planovi za rasterećenje gospodarstva su konačno sabrani na jednom mjestu. Podaci se temelje na analizi političkih programa koje je proveo Centar za javne politike i ekonomske analize (CEA). CEA je programe objavila na jednom mjestu. Neispunjene ćelije znače da nema iznesenog stava u programu (te se mogu raditi samo pretpostavke).
Što nas zanima? Koja su ključna pitanja za rasterećenje gospodarstva?
Kako je primarni zadatak politike rasteretiti gospodarstvo i poduzetničku inicijativu, gledaju se fiskalna, parafiskalna, administrativna i liberalizacijska rasterećenja. To su područja djelovanja javnih politika kako bi se olakšali uvjeti poslovanja i povećala troškovna konkurentnost gospodarstva.
Fiskalna rasterećenja se odnose na poreze. Hoće li se porezi snižavati i možda uvoditi olakšice i izuzeća? Povećava li se neoporezivi dohodak? Ukoliko se već porezi snižavaju, hoće li se deficit primarno krpati nadanjima o rastu BDP-a tj. poreznih prihoda, ili kroz smanjenje rashoda?
Parafiskalna rasterećenja se odnose na neporezne namete koji se plaćaju kao „ekstra“ porezi raznim tijelima, ali ne u sustav fiskusa tj. javnih financija. Administrativna rasterećenja znače sniženja administrativnih troška nastalih gubitkom vremena i novca zbog birokratskog ispunjavanja propisanih obveza. Liberalizacijska rasterećenja znače uklanjanje regulatornih prepreka slobodi poslovanja i tržišnoj konkurenciji, pogotovo odnos prema tržištu rada kao i EU pravilima o liberalizaciji tržišta usluga. Kako je navedeni proces regulatorne reforme poslovne klime započeo, analiziramo podršku tom procesu i postoje li operativni ciljevi rasterećenja.
OPTEREĆENJA | SDP,HNS,HSS,HSU | Most | HDZ | Pametno | BM365 |
porez na dohodak (% – granične stope) | 12 / 25 / 40 | 10 / 20 / 35 / 50 | 12 / 25 / 36 | 20 / 40 | |
prag najviše stope (HRK – godišnje) | iznad 158.400 | 1.200.000 | 240.000 | 1.000.000 | |
neoporezivi dohodak (HRK – mjesečno) | 3.000 | 3.000 | 3.750 | 3.600 | |
dohodovne olakšice i izuzeća | da | da | da | ||
porez na dobit (% – glavna stopa) | 20 | 17 | 18 | 15 | 20 |
posebne sheme/poticaji za investitore | da | da | da | ne | |
PDV (% – glavna stopa – do kraja mandata) | 23 | ||||
PDV olakšice | da | da | da | da | |
porez na nekretnine | da | ne | ne | ||
porez na promet nekretnina | 4,0 | 2,5 | |||
lijek za deficit (prioritet: viši prihodi ili niži rashodi) | viši prihodi/BDP | viši prihodi/BDP | viši prihodi/BDP | niži rashodi | |
HRT pristojba | na 50 kn | ||||
komorske članarine | dobrovoljne | ovisi | dobrovoljne | ||
administrativno rasterećenje gospodarstva (minimum %, metoda mjerenja troška) | da, 20%, SCM | da | da | da, 30%, SCM | |
parafiskalno rasterećenje (minimum % BDP-a i HRK – godišnje) | 0,3 / 1,1 mlrd | 0,1 / 330 mil | 0,1 / 330 mil | 0,3 / 1 mlrd | |
uklanjanje prepreka poslovanju (minimalni broj – do kraja mandata) | da | da | da | da, 1.000 | |
liberalizacija tržišta usluga | da | da | da | ||
liberalizacija tržišta rada | da | da | ne |
Policy analiza
Svi su za rasterećenje dohotka, povećanjem praga najviše stope i neoporezivog dohotka. HDZ snižava najvišu stopu na 36%. Pametno uvodi jedinstvenu stopu 20% do milijun kuna godišnje. Most uvodi 4 progresivne stope, s najvišom od 50%. Potrebno je istaknuti kako se efektivno rasterećenje dohotka može se računati samo kao kombinacija stope, neoporezivog dijela i godišnjeg dohodovnog praga za primjenu gornje stope. Porezne olakšice i izuzeća se ne računaju kao rasterećenje jer predstavljaju državnu potporu nekima, a ne rasterećenje svima i administrativno pojednostavljenje.
Pametno, Most i HDZ snižavaju porez na dobit. Narodna koalicija, HDZ i Most su za zadržavanje posebnih poticajnih shema za investitore.
HDZ je jedini za sniženje PDV-a (na 23% 2020. godine). Deficit će primarno krpati kroz očekivanje rasta BDP-a tj. prihoda. Pametno jedino računa na smanjenje rashoda kao lijek za krpanje deficita (smanjenje mase plaća, materijalnih troškova i subvencija).
Svi su za porezne olakšice i izuzeća, osim Pametno koje zagovara poravnanje poreznog sustava.
Porez na nekretnine nije do kraja jasna priča. HDZ ga najavljuje premda ne bi bio na prvu nekretninu i uvođenje bi zahtijevalo prethodno osiguranje administrativnih uvjeta. Pametno i Most takvu opciju ne spominju u programu, kao niti Narodna koalicija. S time je vezano i pitanje uvode li se novi porezi.
Postignut je konsenzus da treba nastaviti administrativno rasterećenje gospodarstva i uklanjanje prepreka poslovanju. Glede operativnih ciljeva, Pametno definira i cilj za rasterećenje od barem 30% slijedom primjene Standard Cost Model (SCM) metodologije, a Narodna koalicija zagovara spominje rasterećenje od minimalno 20%, odnosno nastavak mjerenja i rasterećenja. Liberalizaciju tržišta usluga (inače EU pravna obveza) spominju Pametno i HDZ. Most i Pametno su za liberalizacije tržišta rada, a BM365 je protiv.
Svi su za parafiskalno rasterećenje. Narodna koalicija bi uštedjela 1,1 milijardi kuna svake godine (2017-2018), a Pametno barem 1 milijardu svake godine (2017-2019), što je u oba slučaja vrijedno oko 0,3% BDP-a. HDZ i Most spominju parafiskalno rasterećenje od trenutnih 0,1% BDP-a (što je cca 330 milijuna kuna).
Programi
Pročitajte političke programe stranaka, nezavisnih lista i koalicija. Saznajte koje javne politike i strukturne reforme službeno nude izbori 2016.
Stranke
Pametno – Zaokrenimo Hrvatsku
HDZ – Vjerodostojno
Nezavisne liste
Most nezavisnih lista – Promjena
Koalicije
Narodna koalicija – Siguran smjer za Hrvatsku
KoalicijaZaPremijera – Program jednakih mogućnosti