Porezna reforma zahtijeva cjelovito administrativno rasterećenje

03/11/2016

Porezna reforma donosi niz mjera za administrativno rasterećenje poduzetnika i građana. Takav smjer treba pozdraviti. Veliki je korak naprijed što je nova porezna izmjena pažljivo planirana kroz cjeloviti reformski proces. Ističemo sljedeće:

Prema proporcionalnijem oporezivanju dohotka: Podržavamo i smanjivanje stopa poreza na dohodak od 12%, 25% i 40% (3 stope) na 24% i 36% (2 stope), uz istovremeno povećanje osnovnog neoporezivog dohotka na 3800 kn mjesečno. Uvođenje dva porezna razreda umjesto postojeća tri je svakako korak u dobrom smjeru – nadajmo se i prema proporcionalnoj jedinstvenoj stopi od 15% (flat tax). Rad u Hrvatskoj je izrazito porezno opterećen. To se pogotovo odnosi na zanimanja i poslove koji traže visoke kvalifikacije. Rezultat je da stručnjaci raznih područja iseljavaju iz Hrvatske. Dodatno je potrebno ukinuti porez na kapitalne dobitke.

Ukinite akontaciju poreza na dobit: Smanjenje opće stope poreza na dobit sa 20% na 18% i uvođenje niže stope od 12% za društva koja imaju do 3 milijuna kuna dobiti je korak u dobrom smjeru. Dodatnim smanjenjem opće stope poreza na dobit na 15% bi se dobilo dodatno na konkurentnosti. Porezno priznati rashodi troškova bi trebali biti barem 100%, umjesto 50% kako je predloženo. Akontaciju poreza na dobit treba ukinuti. Kako već postoji porez na dobit, porez na dividendu predstavlja dodatni teret.

Porez na dodanu vrijednost nije prioritet: PDV je gospodarstvu očito najatraktivniji porez. Mnogi sektori sudjeluju u neprekidnom lobiranju da sniženu stopu PDV-a. Svaki sektor je unutar sebe uvjeren kako je „strateški“ bitan. Nije sporno da niži PDV donosi konkurentnost određenog sektora. Dizanje PDV-a na standardnu stopu bi smanjilo troškovnu konkurentnost istoga. Ipak, posao gospodarske politike nije, kao do sada, preferirati određene sektore. Liberalna fiskalna politika, u duhu članka 49. Ustava, treba svim poduzetnicima (i sektorima) jamči jednaki tretman. Činjenica jest da je PDV previsok. Zašto onda ne idemo u sniženje PDV-a svima na 20%? Među stope jesu učestale u EU. Ipak, liberalna fiskalna politika zagovara pravedni sustav koji jednako tretira sve natjecatelje. Brine činjenica da se većina javne rasprave o poreznoj reformi svodi za među stope PDV-a umjesto na dubinski pristup i iniciranje otklanjanja niza administrativnih prepreka.

Porez na nekretnine – uvjetno: Porez na nekretnine se može podržati kao supstitut za komunalnu naknadu i uz ukidanje poreza na promet nekretnina. Također, bitno je da porez na nekretnine bude isključivo regionalni i lokalni prihod kao nadomjestak za gubitak prihoda zbog manjeg poreza na dohodak.

Prema sustavnom pristupu: Osim navedenog, potrebna je detaljnija snimka poreznog sustava koja uključuje mjerenje troškova i učinaka raznih administrativnih obveza.


Potrebno je definirati adekvatne mjere za pojednostavljenje poreznog sustava:

  • digitalizacija poreznih postupaka i obrazaca
  • što manji broj podataka i trošak vremena za ispunjavanje obrazaca
  • ukidanje određenih obveza, potvrda i uvjerenja
  • manja učestalost ispunjavanja poreznih obveza

Primjerice Estonija promovira administrativno rasterećenje koje je smanjilo vrijeme ispunjavanja poreznog obrasca sa 5 na 3 minute. Takve sitnice također stvaraju konkurentnost i to temeljem jasne metodologije mjerenja. Estonija može biti uzor i kao zemlja koja je uspješno implementirala flat tax porezni sustav koji je toj zemlji odmah povećao porezne i poslovne prihode.

Porezna reforma treba adresirati sljedeći Doing Business izazov: Godišnja učestalost plaćanja poreza je velika – čak 31 put poduzetnici moraju proći kroz neku od poreznih procedura i pritom izgube 206 sati. Pritom se mjere svi porezni oblici, uključujući doprinose. Trošak vremena nastaje i prilikom prikupljanja informacija o poreznih obvezama i procedurama, a ne samo na ispunjavanje obrazaca. Zato je bitna transparentnost informacija i mala količina podataka u okviru elektroničkog obrasca. U Doing Business poglavlju o plaćanju poreza gledaju se visine poreza i doprinosa, kao i obveze plaćanja većih parafiskalnih nameta (HRT, HGK , šume, turistička zajednica i dr.) koje je potrebno snižavati.

Povezani članci

Speech to European students

Govor o progonu kršćana

Globalizaciju koristiti za širenje podrške saveznicama

Condemnation of Hooliganic Chauvinism and Warning Regarding Foreign Demoralisation Activities

Newsletter

Pratite nas!

Predloženi članci

Newsletter

Pretplatite se na naš newsletter.
Subscribe to our newsletter.