Umjereni napredak konkurentnosti Hrvatske prema IMD

14/07/2022

Umjereni napredak konkurentnosti Hrvatske prema IMD

Ova je analiza izvorno objavljena na portalu Ekonomski Lab s kojime CEA surađuje

Dok poznata globalna izvješća od nedavno bilježe umjereni napredak Hrvatske u pogledu ekonomske slobode, tržišne deregulacije te lakoće poslovanja, trebalo je čekati pomake prema metodologiji koja mjeri konkurentnost. Sve u svemu, Hrvatska se odaljava od posljednjeg mjesta unutar Europske unije i započela se utrkivati s nekim od zemalja Inicijative tri mora koje su je pretekle; dok su Češka, Litva i Estonija otišle predaleko (po pitanju konkurentnosti i konvergencije ekonomskog standarda), Hrvatska se može „ravnomjerno“ uspoređivati primjerice s Latvijom i Slovačkom.

IMD je objavio novo izvješće o konkurentnosti. Za razliku od Svjetskog gospodarskog foruma (WEF), IMD se u većoj mjeri oslanja na „tvrde podatke“ (hard data) – u 163 pokazatelja, a manje na mišljenja temeljem anketa (Experts Executive Opinion Survey) – u 92 pokazatelja. Ova je problematika posljedica činjenice da nema dovoljno usporedivih čvrstih globalnih podataka za (gotovo) sve zemlje svijeta; za razliku od nekih drugih metodologija, konkurentnost obuhvaća niz pokazatelja kvalitete javnog i privatnog menadžmenta. S druge strane, mišljenje relevantnih dionika jest bitno kako bi se nastojala dati ocjena „korisničkog iskustva“ i javnog i privatnog sektora, koliko god takvi podaci kod nekih WEF-ovih pokazatelja potpuno netočno Hrvatsku i još neke usporedive zemlje stavljaju među zadnja mjesta na svijetu – uvelike drugačije od dostupnih egzaktnih podataka.

IMD poredak ne donosi previše iznenađenja

Prema ljestvici u TOP 10 Danska, Švicarska, Singapur, Švedska, Hong Kong, Nizozemska, Tajvan, Finska, Norveška i SAD. Sve su skandinavske odnosno nordijske zemlje (zajedno s Nizozemskom) u TOP 20; u taj „klaster“ ulazi u Estonija koja je na 22. mjestu. Estonija je na toj poziciji najkonkurentnija post-komunistička zemlja, a nedaleko su unutar TOP 30 Češka i Litva. Kontinentalno-europske dominantno germanske zemlje (Švicarska, Njemačka i Austrija) također ulaze u TOP 20. Anglosaksonske zemlje jedva ulaze tek u TOP 30, prije svega zbog Novog Zelanda (31. mjesto), kao i UK (23. mjesto).

Hrvatska pretekla neke usporedive zemlje

Hrvatska je skočila s 59. na 46. mjesto, čime je sustigla Čile, a unutar EU-a sada se nalazi ispred Grčke, Slovačke, Poljske, Rumunjske i Bugarske, a ne tako daleko od Portugala i Italije. Uvidom u ljestvicu čini se kako bi prvi cilj mogao biti sustići Sloveniju (38. mjesto) i Latviju (35. mjesto). Također, u izvješću se navodi kako je Hrvatska ostvarila najveće poboljšanje na godišnjoj osnovi.

Napredak fiskalne i regulatorne politike te efikasnosti države

Pritom se navodi napredak u svim komponentama gospodarstva, pogotovo međunarodne trgovine, cijena, javnih financija, regulatornog okvira za poslovanje (business legislation), efikasnosti poslovnog sektora, produktivnosti i infrastrukture.

Kada se primjerice gleda metodologija mjerenja regulatornog okvira za poslovanje, uzima se u obzir više relevantnih pokazatelja: razina otvorenosti u području vanjske trgovine, javne nabave, stranih ulaganja, poticanja ulaganja te tržišta kapitala; razina tržišne konkurencije na koju utječu udio subvencija privatnim i javnim poduzećima u BDP-u, državno vlasništvo u poduzećima, efikasnosti zakonodavstva za tržišno natjecanje; gustoća novih poslovnih subjekata (na 1000 stanovnika u dobi od 15 do 64 godine); zakonodavni okvir za osnivanje novih firmi te broj dana i procedura za pokretanje posla. Gleda se i utjecaj radnog zakonodavstva na poslovanje, jesu li naknade za nezaposlene poticajne za traženje posla, koliko je lako zaposliti strane radnike i koliki su troškovi otpremnina.

Kada je primjerice u pitanju područje koje mjeri efikasnost države (government efficiency), Hrvatska je na 46. mjestu, odnosno napredovala je za 11 mjesta te se unutar EU-a nalazi ispred Slovačke, Poljske, Rumunjske, Bugarske, Španjolske i Italije. Među vodećim su zemljama Švicarska, UAE, Singapur, Tajvan, nordijske zemlje (skandinavske zemlje, Nizozemska i Estonija) i Njemačka.

Izvješće za Hrvatsku kao razloge poboljšanja Hrvatske navodi gospodarski oporavak nakon COVID pandemije, povećanje povjerenja poslovnog sektora i ulazak u euro zonu 2023. Među poboljšanjima po pojedinim pokazateljima nalaze se saldo tekućeg računa; gospodarski oporavak nakon COVID pandemije; godišnja stopa rasta BDP-a; poboljšanje pravosuđa i regulatornog okvira za poslovanje; smanjivanje birokratskih zapreka; prilagodljivosti javnih politika; povećanje izvoza komercijalnih usluga. S druge strane, ključna pogoršanja vezana su za inflaciju, pad stanovništva, dugoročnu nezaposlenost, prijave patenata i dr.

Inflacija se javlja kao veliki rizik

Uz to se kao glavni izazovi navode rast cijena energenata i osiguranje dugoročne energetske diversifikacije; rast cijena sirovina, pogotovo željeza i ostalih metala, čime je pogotovo pogođen građevinski sektor; rast cijena hrane, pogotovo uvezene iz Ukrajine; nedostatak radne snage.

Hrvatska ima neke prednosti, ali i dalje zadržava ključne nedostatke

Kada se pogledaju pojedini pokazatelji, može se vidjeti kako Hrvatska dobro stoji prema sljedećim pokazateljima: broj žena u području znanstvenog istraživanja; PISA testovi; jezične vještine; javni izdaci za obrazovanje; broj učenika i studenata u odnosu na nastavnike i profesore; ulaganja u istraživanje i razvoj; znanstveni i tehnički razvoj; provedba ugovora; ulaganja u telekomunikacije; pretplate na mobitele; posjedovanje tableta i pametnih telefona; korisnici interneta; e-participacija; visokoobrazovane osobe u STEM području; udio poreza na dobit, dohodak i kapitalnu dobit u BDP-u; plaće i nagrađivanje u uslužnim profesijama; rast radne snage; troškovi života.

S druge strane, Hrvatska ne stoji tako dobro kada su u pitanju agilnost poslovnog sektora za prepoznavanje prilika za prijetnji; korištenje velikih podataka i analitike; prijenos znanja; naukovanja na poslu; spremnost na rizik; sposobnost privlačenja i zadržavanja talenata; motiviranost radnika; dostupnost starijih menadžera; prilagodba obrazovanja potrebama konkurentnog gospodarstva.

Danska je preuzela globalno vodstvo

U izvješću se navodi kako Danska kao mala zemlja ima koristi od europskog tržišta. Do prvog je mjesta došla zahvaljujući poboljšanjima u priljevu međunarodnih ulaganja i efikasnosti države, poglavito u segmentu institucionalnog okvira, regulatornog okvira za poslovanje i društvenog okruženja. Također, navodi se kako su poboljšane javne financije smanjenjem javnog duga i deficita. Uz to je Danska vodeća prema efikasnosti i produktivnosti menadžmenta u poslovnom sektoru.

Zaključno

Umjereni napredak konkurentnosti Hrvatske prema IMD izvješću pokazuje kako se Hrvatska počela odmicati od zadnjeg mjesta u Uniji i prema pokazateljima konkurentnosti, čija je metodologija mnogo opširnija od donekle egzaktnijih metodologija mjerenja ekonomske slobode, tržišne slobode i lakoće poslovanja. Nadajmo se da Hrvatska postaje bolje mjesto za poduzetništvo.

Inflacija se javlja kao jedan od vodećih rizika; vjerojatno Hrvatska neće previše izgubiti u konkurenciji s drugim zemljama koje uvelike dijele sličan razmjer globalnog problema. Europski novac potaknut će rast BDP-a; ipak, mnogi konzultanti, zagovornici i korisnici tog novca neće biti svjesni razmjera europskog problema u pogledu zajedničke odgovornosti za dug (euro obveznica) te realnog raspoloženja neto kontributora iz „frugalnijih“ nordijskih i germanskih zemalja. Uz to, tiskanje novca, jeftina zaduživanja, prebacivanja solidarnosti i progresija novih javnih intervencija činili su se kao poželjna rješenja za ekonomski „progres“; a sada se (sve više) shvaća kako tu leže i dugotrajni uzroci naših svakodnevnih problema. U tom smislu, ovisnost o stimulansima kad-tad i kako-tako dođe na naplatu.

Dok Hrvatska napreduje u području fiskalne i regulatorne politike, dosadašnja umjerena poboljšanja, koja su najviše doprinijela povećanju ekonomske slobode, daleko su od potencijalnog i vrlo rizičnog zaključka da problemi u ovim područjima nisu više toliko značajni. Stoga bi eventualna politika opuštanja mogla proizvesti nove strukturne probleme, odnosno produbiti ionako i dalje veliki razmjer fiskalne tragedije i regulatorne „zarobljenosti“ (regulatory capture) kada su institucije u pitanju; to je izravno ne-financijski izvor korupcije (u širem pogledu), ali ipak ima financijske posljedice za nacionalnu manjinu onih koji stvaraju vrijednost i hrane preko dvije trećine građana. Zato će sustavni razgovori i dogovori o radu na političkim i ekonomskim institucijama biti ključni ako se želi izgraditi sustav koji će podržati prosperitet nacije.

Područje gdje i dalje nema reformskog konsenzusa su državna poduzeća. Velika većina političara i naroda „demokratski“ se opredijelila za čuvanje narodnog blaga/srebra… premda se tržišna ekonomija ne može svoditi na jednostavnu dilemu između ničeg državnog i svega državnog, činjenica jest da subvencije, zakonodavne protekcije od privatizacije i vlasništvo države nad nizom poduzeća, uključujući mrežne djelatnosti, koči potencijal tržišne konkurencije te stvara višak ekonomskih i financijskih tokova koji su u rukama države. Pritom je zanimljivo uočiti kako je mnogo lakše na generalnoj razini biti za reforme, više tržišta i manje države – no na konkretnim primjerima vidi se dovoljno snažan afinitet prema ekonomskom nacionalizmu. Takve predodžbe i posljedične politike nacija (već odavno) skupo plaća. Naime, manjak privatizacija i stranih ulaganja (FDI) predstavljaju bitne uzroke ekonomskog zaostajanja za nekim usporedivim zemljama.

Umjereni napredak konkurentnosti Hrvatske prema IMD znači da se neki bitni strukturni problemi i dalje ne rješavaju, pogotovo u napuhanom javnom sektoru. Primjerice, sveučilišta i dalje imaju zastarjele i suhoparne kurikulume koji su daleko od prilagođenosti društvu i gospodarstvu s kraja 20. stoljeća. Dok je naglasak obrazovnog sustava na kompulzivnom štrebanju odnosno memoriranju kvantitete, izostanak kreativnosti akademskog sektora i nedavno re-aktivirani otpori čak i umjerenoj obrazovnoj reformi, pokazuju smjer kretanja „važnih“ društvenih elita. I zbog toga, i zbog kombinacije niza drugih faktora, Hrvatska ostaje nacija koja nije sposobna privući, zadržati i njegovati talente tj. pamet. Duboki su sociološki uzroci toga, a trebat će vremena za promjenu društvene paradigme koja se nalazi na kulturološkoj i geopolitičkoj granici između Unije i Zapadnog Balkana – na uvelike drugačijoj poziciji od Danske koja ima niz odličnih razloga zašto je globalni lider.

Ovo izvješće može se gledati kao prekretnica za Hrvatsku i prilika da nastavi biti bolja – barem od same sebe kakva je donedavno bila. Ulazak u TOP 50 jest (relativno) dobar rezultat, kada se uzme u obzir jaka konkurencija, a pogotovo unutar Europske unije, kao i dosadašnje vrlo porazne prakse u zemlji koja je jedva i sa zakašnjenjem ušla u EU. Bitno je nastaviti još s jačim pomacima kako bi se Hrvatska barem približila klubu TOP 30. Dalje od toga je teže očekivati bez snažnijih i dubljih reformi nacionalnog mentaliteta; pritom je populizam vjerovati kako je problem samo u političarima, a ne u „narodu – ako se zna tko bira u demokraciji odnosno da smo tek ne tako davno ušli u sustav samoupravljanja (self governance).

Povezani članci

Speech to European students

Govor o progonu kršćana

Globalizaciju koristiti za širenje podrške saveznicama

Condemnation of Hooliganic Chauvinism and Warning Regarding Foreign Demoralisation Activities

Newsletter

Pratite nas!

Predloženi članci

Newsletter

Pretplatite se na naš newsletter.
Subscribe to our newsletter.